«Βορράς Β» στο Απεντομωτήριο με κλιματιστικό και δυο νυχτερινά ταξίδια!
21 Ιουλίου, 2010
Είδα την πρεμιέρα. Για να μπορώ να μιλώ για την καλοκαιρινή παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, συμμετοχή του στο φεστιβάλ Φιλίππων-Καβάλας.
Η παράσταση μέχρι 23 του μηνός. Όσοι προλάβουν κι όσοι θελήσουν να κοινωνήσουν το προσωπικό κείμενο του Θοδωρή Γρηγοριάδη , που αναρωτιέται «αν θα έπρεπε να μείνει στα συρτάρια της μνήμης » και περιμένει απάντηση από εσάς και μένα, από τον κάθε θεατή που θα καθίσει στα καινούργια καθίσματα της αίθουσας και θα χαθεί στις «βλαβερές αναγνώσεις» του, ενώ αμέσως μετά θα αναρωτηθεί με τον «Σωτήρη» του Σάκη Σερέφα «τι λες κι εσύ Μπάμπη;» κι ύστερα μπορεί να δώσει απαντήσεις.
Δυο διαφορετικά κείμενα, το ένα από το παρελθόν , το άλλο σημερινό- μπορεί και αυριανό- από δύο πένες που ήδη θεωρούνται καταξιωμένες. Στο μυθιστόρημα η πρώτη, στο θέατρο, την πεζογραφία και την ποίηση, η δεύτερη.
Διάβασα στη σελίδα του Θοδωρή Γρηγοριάδη αυτά που έγραψε για τη δική του ιστορία. Λέει ο Παγγαιορίτης συγγραφές.
«Το κείμενο μου στηρίχτηκε σε μια μυθιστορηματική ιδέα που δεν υλοποιήθηκε. Είναι το δεύτερο θεατρικό μου κείμενο που ανεβαίνει στην σκηνή και μάλιστα μέσα στην πόλη της Καβάλας. Όπως και στη «Δεύτερη γέννα» όπου η ηρωίδα μου (την υποδύθηκε η Φιλαρέτη Κομνηνού) ήταν Καβαλιώτισσα, έτσι και στις «Βλαβερές αναγνώσεις» ο ήρωας που δεσπόζει και όλη η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από αυτόν, είναι ένας Καβαλιώτης καθηγητής φιλόλογος, ο Ίωνας Περκερίδης.
Επέλεξα οικεία εδάφη: τον Έβρο και τα χωριά του όπου δίδαξα χρόνια καθηγητής Αγγλικών. Χρονική περίοδος είναι το σήμερα (για την ακρίβεια η δεκαετία του ενενήντα) αλλά όλες οι αναφορές στην παράσταση γίνονται στην εποχή της χούντας κατά τη διάρκεια της οποίας τελείωσα το γυμνάσιο 1967-74.
Πολλοί καθηγητές τότε υπήρξαν ένα μείγμα εξαιρετικών δασκάλων και φανατικών υποστηρικτών των στρατιωτικών. Ο Ίωνας Περκερίδης είναι ένας από αυτούς, φυσικά πρόκειται για ένα φανταστικό πρόσωπο αλλά με στοιχεία από άλλους αληθινούς χαρακτήρες. Ο Ίωνας καθοδηγούσε τον μικρό τότε Στέργιο, ασκώντας ένα είδους σωματικής και πνευματικής βίας. Στο θεατρικό κείμενο καταγγέλλεται αυτή η ακαταλόγιστη περίοδος και αποδείχνεται ότι ακόμη μια δεύτερη γενιά, όπως ο γιος του Ίωνα, μπορεί να πληρώσει για τις «αμαρτίες» του πατέρα του».
Το έργο σκηνοθέτησε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος ο οποίος έπαιξε και τον ένα από τους δυο ανδρικούς ρόλους. Τον άλλο ερμήνευσε ο Δημήτρης Σαμόλης. Τον πρώτο οι θεατρόφιλοι τον γνωρίζουμε πολύ καλά και σαν ηθοποιό και σα σκηνοθέτη. Τελευταία δουλειά του που είδα και με ενθουσίασε, «ο Υμπύ βασιλιάς» του Γάλλου Αλφρέντ Ζαρύ στο ΚΘΒΕ. Εδώ εκμεταλλεύτηκε όλον τον χώρο μεν, δεν προτίμησε όμως ρεαλιστικές φόρμες, αλλά στυλιζαρισμένες κινήσεις, που ίσως να μη προσδιορίζουν χρόνο, σίγουρα όμως παραπέμπουν σε διάσταση μύθου, φαντασίας ή ονείρου. Προφανώς θέλει να σχηματίσει ο θεατής δική του άποψη «αν το αινιγματικό πέρασμα του βορρά μιας αποσιωπημένης σχέσης που θα αποβεί μοιραίο για τα πρόσωπα της ιστορίας», είναι παραμύθι ή αλήθεια. Δείτε την παράσταση και λύστε εσείς το αίνιγμα.
Στο δεύτερο έργο, ο Σάκης Σερέφας ( θα μπορούσαμε να βουτήξουμε στην ιστορία της «κατσαρίδας» του Βασίλη Μαυρογεωργίου), έστησε το δικό του ντανταϊστικό μιούζικαλ δρόμου με τη μύγα Σαμάνθα να κερδίζει θεατές και εποχούμενους οδοιπόρους της φρέσκιας Εγνατίας
οδού και με τις πρώτες λέξεις, έχρισε αμέσως συμπαθείς τους συνοδηγούς Σωτήρη και Μπάμπη. Συνήθεις Ελληνάρες , πακέτο που περιέχει το δίδυμο «yes man και ξερόλας» και σαφή σχέση εξάρτησης ο ένας από τον άλλο, ενώ η Βίκυ Γεωργιάδου ,που σκηνοθέτησε με κέφι την παράσταση, έδωσε στον αφηγητή σουρεαλιστική διάσταση κι ο Θανάσης Δόβρης ερμήνευσε «εξωφρενικά» το ρόλο. Απολαυστικοί και οι Θανάσης Χαλκιάς και Βασίλης Βηλαράς.
Επιδέχεται πολλές αναγνώσεις το κείμενο και πέρα από το προφανές που βγάζει και το εύκολο γέλιο, μπορεί ο υποψιασμένος θεατής να διακρίνει την ανατρεπτική ματιά του συγγραφέα, επειδή η μύγα που πρωτοστατεί και οδηγεί την εξέλιξη στο τέρμα, σαν έντομο είναι απεχθές, σιχαμερό και κυνηγημένο έως θανάτου. Παράλληλα, πρόκειται για μια σπαρταριστή νουβέλα μαθητείας κι ενηλικίωσης, ανατρεπτική, με χιούμορ, σαρκασμό και τρυφερότητα.
Δείτε οπωσδήποτε το «Βορρά β΄». Αν η πρώτη ιστορία σας φανεί επίπεδη, η δεύτερη θα σας απογειώσει.
Πηγή: www.kavalanet.gr