«Αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη»
17 Ιανουαρίου, 2017
Η Δημοτική Θεατρική Κοινωφελής Επιχείρηση Καβάλας (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ) σε συνεργασία με τον Δήμο Αβδελιώδη παρουσιάζουν τις διακεκριμένες παραστάσεις «Το Μυρολόγι της Φώκιας – Το Καμίνι» & «Όνειρο στο Κύμα – Έρως Ήρως», στο Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου για τέσσερις ημέρες, Παρασκευή 20 Ιανουαρίου – Δευτέρα 23 Ιανουαρίου.
Ο Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει την τελευταία του θεατρική δουλειά «Το Μυρολόγι της Φώκιας – Το Καμίνι». Με τα δυο αυτά διηγήματα παρουσιάζεται το δεύτερο μέρος της τριλογίας, αφιερώματος του Δ. Αβδελιώδη στον Παπαδιαμάντη, μετά την παρουσίαση του πρώτου μέρους, που ξεκίνησε με τα διηγήματα “ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ – ΕΡΩΣ ΗΡΩΣ” έχοντας σαν θεματική, την αντίστιξη μεταξύ του ουράνιου και του γήινου έρωτα.
Στη νέα παράσταση η κύρια αντίστιξη είναι μεταξύ του πένθους του θανάτου και του οίστρου της ζωής. Η εξωτερική εικόνα των δυο διηγημάτων δίνει τη βεβαιότητα πεζογραφημάτων, όμως η θεατρική, φωνητική τους αναπαράσταση αποκαλύπτει δυο αμιγή ποιητικά, έμμετρα έργα σπάνιας σύλληψης. Στο “Μυρολόγι της Φώκιας’’(*), ο Παπαδιαμάντης ενορχηστρώνει μια συμφωνία από ήχους και εικόνες θαμβωτικής ομορφιάς, που εναλλάσσονται με πένθιμα, κατασταλαγμένα μοτίβα της μνήμης από τις απώλειες του θανάτου. Μέσα σ’ αυτήν την σπαρακτική, αλλά παγιωμένη αρμονία του ηλιοβασιλέματος έρχεται αθόρυβη αλλά επελαύνουσα η Νύχτα. Όλα τα πράγματα, όλοι οι άνθρωποι που βρίσκονται μέσα σ’ αυτό το φυσικό πλαίσιο, καθώς κι όλα τα έμψυχα όντα, έχουν τακτοποιημένη τη σχέση τους με το χώρο και με το χρόνο.
Μόνο ένα εννιάχρονο κορίτσι,-που έρχεται με λαχτάρα να βρει τη γιαγιά της πλάι στη θάλασσα που πλένει ρούχα-, παρασυρμένο και συγκεντρωμένο στην μουσική του αυλού ενός βοσκού, χάνοντας την αίσθηση του χρόνου, ταράζεται αίφνης με την απότομη αίσθηση της αλλαγής από το φως στο σκοτάδι και ορμάει σ’ ένα μονοπάτι που διακρίνει μέσα στη νύκτα, γλιστρώντας έτσι από ψηλά μ’ ένα ‘μπλούμ’ μες στη θάλασσα και ‘χάνεται’ στο βυθό, ενώ οι άνθρωποι και όλα τα έμβια όντα εκεί τριγύρω συνεχίζουν ανυποψίαστα το σκοπό τους.
Ακολουθεί ‘’Το Καμίνι’’ που είναι μια ευφρόσυνη, αντίστιξη στο ‘‘Μυρολόγι’’, ένας ύμνος στον έρωτα για τη ζωή· αυτό το καμίνι των επιθυμιών και του πάθους που πυροδοτεί και ταλανίζει ανθρώπους και πράγματα, άλλοτε με ευχάριστα και άλλοτε με δυσάρεστα έργα, που προκαλούν όμως εδώ τη συμπάθεια, ακόμα και το γέλιο, από τον βαθμό της άγνοιας και της αθωότητας, των μικρών ή των μεγάλων στην ηλικία, κυνηγών των δώρων της γης αλλά και των αφελών καταστροφέων αυτών των δώρων, μέσα στον παράδεισο του πολύχρωμου Απρίλη, ο οποίος σαν αυτονόητος και δεδομένος, δεν συγκινεί ιδιαιτέρως αυτούς εδώ τους υπνοβάτες που τον κατοικούν. Όμως μια δεκαοχτάχρονη κοπέλα, έχοντας διατηρήσει ζωντανή τη θεική της πυξίδα, παρακάμπτει όλα τα ‘πρέπει’ και ‘δεν πρέπει’, και λούζεται μέσα στο άσπιλο, έκτατο, μοναδικό θαλάσσιο καμίνι της χαράς.
Ο Δ. Αβδελιώδης προτείνει με τις παραστάσεις του έναν ανανεωμένο και μοντέρνο τρόπο θεατρικής έκφρασης, που στηρίζεται στη διαύγεια και τη σαφήνεια του νοήματος, χωρίς στοιχεία πειραματισμού με την εξαιρετική Αλεξία Φωτιάδου. Η παρακολούθηση της παράστασης γίνεται μια βιωματική εμπειρία για όλους τους θεατές, ανεξαρτήτως ηλικίας ή παιδείας. Αριστουργήματα της λογοτεχνίας μεταλλάσσονται σε ένα λαϊκό λυρικό θέατρο, που παρά την ιδιότυπη γλώσσα των, γίνονται απόλυτα κατανοητά και απευθύνονται στο ευρύ κοινό, μέσα από παραστάσεις που έχουν υμνηθεί από κριτικούς και κοινό, και θεωρούνται μαθήματα υποκριτικής, σκηνοθεσίας και θεατρικής διασκευής.
(*)Μυρολό(γ)ι το, θρηνητικόν άσμα αδόμενον παρά νεκρόν κατά την κηδείαν. Επίτομο Λεξικό Δ. Β Δημητράκου
Το «Όνειρο στο κύμα & Έρως Ήρως» είναι το πρώτο μέρος της τριλογίας, αφιερώματος του Δ. Αβδελιώδη στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.
Τα διηγήματα του Α. Παπαδιαμάντη, «Όνειρο στο Κύμα & Έρως Ήρως» μετά τη πρώτη παρουσίαση τους στην Αθήνα και ανά την Ελλάδα, και την κατανυκτική υποδοχή τους από το κοινό, με την συγκλονιστική ερμηνεία ενός νέου ηθοποιού, του Θεμιστοκλή Καρποδίνη, επαναλαμβάνονται και φέτος στο θέατρο της Σχολής Καλών Τεχνών.
«Στο πρώτο διήγημα της παράστασης ο Παπαδιαμάντης δημιουργώντας ένα ιδανικό ονειρικό τοπίο, φυσικής ομορφιάς μέσα στο φεγγαρόφωτο, αποφεύγοντας συνειδητά το βάρος και το πάθος μιας μάταιης, στιγμιαίας ικανοποίησης, εστιάζει το βλέμμα και αντικρίζει με δέος, την ομορφιά του γυμνού γυναικείου σώματος, καθώς βυθίζεται και αναδύεται μέσα στους φωσφορίζοντες από τη Σελήνη κυματισμούς της Θάλασσας, όπως η ‘Αναδυομένη Αφροδίτη’ ενός αγάλματος με πολλές παραλλαγές, όπου όμως σ’ όλες του τις μορφές και απ’ όλους τους καλλιτέχνες έχει αποτυπωθεί σταθερά το δέος, δηλαδή ο μετά φόβου και ρίγους θαυμασμός αλλά και ο σεβασμός απέναντι στο γυμνό γυναικείο κορμί, σαν ένθεης υπόστασης της αλήθειας. Ο Έρωτας, σαν μικρό παιδί της θεάς Αφροδίτης, φτερουγίζει από πάνω ψηλά αλλά δεν πληγώνει, γιατί δεν ρίχνει τα βέλη του, παραμένοντας ουράνιος και αθώος.
Στο δεύτερο διήγημα ο Έρωτας έχοντας γίνει έφηβος, έχει κατέβει στη γη κι έχει ρίξει τα βέλη του πάθους, μέσα στο νου και την καρδιά ενός Νεαρού ναύτη, για ένα συνομήλικό του Κορίτσι. Ο αφηγητής Παπαδιαμάντης αφουγκράζεται το πάθος του Νεαρού, τον νοιώθει και συντάσσεται μαζί του, μπροστά στον άμεσο και αιφνίδιο κίνδυνο να χάσει το ύψιστο αντικείμενο της επιθυμίας του, την Νεαρή αγαπημένη του, από έναν πολύ μεγαλύτερό του Άνδρα. Αφηγητής και Νεαρός ταυτίζονται, μάχονται με σκέψεις, μήπως αποτρέψουν, ακόμα και με τη βία, την επερχόμενη συντριβή των πόθων τους πάνω στον κάβο της πραγματικότητας, όπου σε λίγο θα προσεγγίσει η βάρκα του Νεαρού ναύτη, μεταφέροντας, έναντι αμοιβής, στην απέναντι από το νησί ακτή τον ηλικιωμένο Γαμπρό, και Νύφη, την ίδια την αγαπημένη του. Όμως το πάθος μετριάζεται και υποχωρεί, όταν υπακούει στη λογική τάξη. Τότε ο γήινος Έρως μεταμορφώνεται, και γίνεται Ήρωας.» Δ.Αβδελιώδης
Ο Δ. Αβδελιώδης προτείνει με τις παραστάσεις του έναν ανανεωμένο και μοντέρνο τρόπο θεατρικής έκφρασης, που στηρίζεται στη διαύγεια και τη σαφήνεια του νοήματος, χωρίς στοιχεία πειραματισμού. Η παρακολούθηση της παράστασης γίνεται μια βιωματική εμπειρία για όλους τους θεατές, ανεξαρτήτως ηλικίας ή παιδείας.
Αριστουργήματα της λογοτεχνίας μεταλλάσσονται σε ένα λαϊκό λυρικό θέατρο, που παρά την ιδιότυπη γλώσσα των, γίνονται απόλυτα κατανοητά και απευθύνονται στο ευρύ κοινό, μέσα από παραστάσεις που έχουν υμνηθεί από κριτικούς και κοινό, και θεωρούνται μαθήματα υποκριτικής, σκηνοθεσίας και θεατρικής διασκευής.
Πληροφορίες:
«Το Μυρολόγι της Φώκιας – Το καμίνι»
Διδασκαλεία Ερμηνείας, Σκηνική όψη, Δραματουργία, Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
Ερμηνεία: Αλεξία Φωτιάδου
Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης
Διάρκεια: 50’
Ημ/νίες: Παρασκευή 20 & Σάββατο 21 Ιανουαρίου
Ώρα: 21.00
«Το Όνειρο στο Κύμα – Έρως Ήρως»
Διδασκαλεία Ερμηνείας, Σκηνική όψη, Δραματουργία, Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
Ερμηνεία: Θεμιστοκλής Καρποδίνης
Μουσική: Debussy, la mer
Διάρκεια: 90’
Ημ/νίες: Κυριακή 22 & Δευτέρα 23 Ιανουαρίου
Ώρα: 21.00
Υπεύθυνη Παραγωγής: Αθηνά Ζώτου
Τιμές εισιτηρίων: προπώληση, άνεργοι, φοιτητές, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ 10€
Ταμείο 12€
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.
Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την Τετάρτη 18 Ιανουαρίου, 11.00 – 14.00 και 18.00 – 20.00, στο Κέντρο Πληροφόρησης Επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρ. ΕΟΤ) στην κεντρική πλατεία Καβάλας (τηλ. ταμείου 2510 620 566).