Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΑΞΗ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ: Με δύο παραστάσεις που βρίθουν συνειρμών

16 Ιουλίου, 2010

Με τις «Βλαβερές αναγνώσεις» και το «Τί λες κι εσύ Μπάμπη», τα σπονδυλωτά θεατρικά εγχειρήματα του Φεστιβάλ Φιλίππων κλείνουν τον κύκλο τους την ερχόμενη εβδομάδα στο χώρο του Απεντομωτηρίου. Αυτή τη φορά ο ρεαλισμός μάχεται της φαντασίας, με τους παραγωγικούς συνειρμούς να βγαίνουν τελικά νικητές.

Ένα ποτάμι γεμάτο μοναξιά, αλλά και μνήμες
Ο Γιάννης Παρασκευόπουλος είναι ο σκηνοθέτης που έδωσε σάρκα και οστά στις «Βλαβερές αναγνώσεις» του Καβαλιώτη, Θόδωρου Γρηγοριάδη. Μια ιστορία ενός ανθρώπου ο οποίος κατάγεται από την Καβάλα και στην περίοδο της δικτατορίας ήταν καθηγητής στον Έβρο. Οι εμπειρίες του, τα βιώματα και οι κρυφές πτυχές της ζωής ξετυλίγονται από έναν πρώην μαθητή του ενώπιων του γιου του, ο οποίος είναι φαντάρος, αλλά και της δεύτερης γυναίκας του, καθώς ο ίδιος έχει ήδη πεθάνει. Τα ανομολόγητα μυστικά της οικογένειας βγαίνουν στη φόρα, δημιουργώντας συνεχείς ανατροπές στους τρεις χαρακτήρες, άλλοτε μεταβάλλοντας την ψυχολογία τους κι άλλοτε ανατρέποντας όλο το οικοδόμημα που είχαν μέχρι εκείνη τη στιγμή δημιουργήσει. Η φθορά των ανθρώπινων σχέσεων μέσα στο εύθραυστο πεδίο της οικογένειας κρέμεται από μια λέξη, από μια καλά κρυμμένη πληροφορία, την οποία οι χαρακτήρες την υποπτεύονται, αλλά εύχονται να μην την ακούσουν ποτέ. Οι δύο πυλώνες του έργου στήνονται με σαφήνεια κατά την πλοκή και αφορούν στην περιοχή του Έβρου και στο συγκρατημένο ρεαλισμό, ο οποίος αφήνει χώρους για συνειρμούς, αλλά και πολιτικούς προβληματισμούς, καθώς η ιστορία διαδραματίζεται κατά την περίοδο της δικτατορίας. «Προσπάθησα να κρατήσω τα όρια του ρεαλισμού, χωρίς να καταφύγω σε περιγραφικές τεχνικές, μέσω του κειμένου ή των σκηνικών», μας είπε ο ίδιος ο σκηνοθέτης. Η ιστορία είναι καθαρή, συναποτελούμενη από σύντομες, σχεδόν αυθύπαρκτες εξομολογητικές σκηνές, οι οποίες δένουν με σαφήνεια και περίτεχνη, αλλά όχι «μπαροκική» μαεστρία. Η Μαγδαληνή Μπεκρή, ο Δημήτρης Σαμόλης και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, «εκπροσωπούν» άριστα τους χαρακτήρες που περιγράφονται στο κείμενο, ενώ η μουσική επιμέλεια του Θόδωρου Αμπαζή συμπληρώνει νοητά τα σκηνικά που λείπουν από το πλατό.

Ταξιδεύοντας στην Εγνατία με ένα μικρό «λαθρεπιβάτη»
Ο Σάκης Σερέφας, υπό το σκηνοθετικό μάτι της Βίκυς Γεωργιάδου, μας υποδέχεται σε ένα θεατρικό λεωφορείο, το οποίο ήδη μεταφέρει μια γνώριμη σε πολλούς από εμάς παρέα. Ο Σωτήρης, ο οδηγός του λεωφορείου που περιδιαβαίνει την Εγνατία Οδό, προσπαθεί να μάθει τα «μυστικά» της δουλειάς, αλλά και της ζωής στον Μπάμπη, ο οποίος δανείζει το όνομά του και στον τίτλο «Τί λες κι εσύ Μπάμπη», τον σιωπηλό συνοδηγό του λεωφορείου, μέσω της αφήγησης προσωπικών ιστοριών, οι οποίες είναι εντέχνως «φουσκωμένες» ώστε να πλέκουν ευκρινώς την εικόνα ενός ανθρώπου που έχει άποψη επί παντός επιστητού, υπό την αιγίδα του τίτλου του οδηγού λεωφορείου. Από την άλλη, ο αφηγητής κινεί τους μοχλούς της εξέλιξης της πλοκής, ενώ η Σαμάνθα, η μύγα – λαθρεπιβάτης του λεωφορείου, ακολουθεί τη μοίρα των «συνεπιβατών» της, διαδραματίζοντας έναν πρωταγωνιστικό ρόλο και μια παράλληλη ιστορία, σχήμα οξύμωρο, αν αναλογιστούμε την ασημαντότητα της ύπαρξής της. «Αυτό που θέλαμε να δουλέψουμε σ’ αυτό το κείμενο ήταν η σχέση των ρυθμών της παράλληλης δράσης των χαρακτήρων, όπου οι πορείες τους τέμνονται σε πολλά σημεία, δημιουργώντας χημείες τραγικές, κωμικές, αλλά κυρίως ρεαλιστικές», ανέφερε η κ. Γεωργιάδου. Μια φρεσκοφτιαγμένη άσφαλτος, όπως αυτή της Εγνατίας, με πολλά σημεία όμως να είναι κακοφτιαγμένα, δίνει το «ολόγραμμα» του σκηνικού, σε αντίθεση με την πλοκή της ιστορίας, η οποία είναι πολύ καθαρή από μόνη της. Το μόνο μη ρεαλιστικό στοιχείο, που έχει κι εμφανείς αναγωγές στον ρομαντισμό, είναι όταν ο Σωτήρης περιγράφει αυτό που συνάντησε στο βουνό των Γρεβενών, ενώ η Σαμάνθα είναι η μόνη παράμετρος που δημιουργεί ενοχλητικές «λακκούβες» στη ροή της ιστορίας που εξελίσσεται μέσα στο λεωφορείο. Ο Θανάσης Δόμβρης, ο Θανάσης Χαλκιάς και ο Βασίλης Βιλαράς είναι οι ηθοποιοί που πλέκουν την ιστορία ταξιδιωτών, παράλληλα με την ιστορία της Σαμάνθας, της συμπαθούς μύγας.

Πηγή:  www.neaegnatia.gr

eXTReMe Tracker