Η Όπερα του ζητιάνου του Τζον Γκέι από τη θεατρική ομάδα Passatempo

20 Αυγούστου, 2012

Μαστροποί και πόρνες, κλεφτρόνια και κλεπταποδόχοι σ’ ένα χορό συναλλαγής και διαφθοράς. Μια λαϊκή μουσική παράσταση για τη ζωή στα όρια της επιβίωσης, με ζωντανή ορχήστρα, μεγάλες δόσεις έρωτα, άφθονα τραγούδια και πολύ χιούμορ.

Η καινούρια παραγωγή της θεατρικής ομάδας Passatempo Η όπερα του ζητιάνου του Τζον Γκέι, συνεχίζει την περιοδεία της.

Η Όπερα του ζητιάνου δεν είναι μια συνηθισμένη όπερα. Είναι μια φτωχή όπερα ή μια όπερα για τους φτωχούς. Δεν πρωταγωνιστούν σ’ αυτή, όπως συμβαίνει στην ιταλική όπερα, τα μεγάλα ερωτικά πάθη και οι ευγενείς χαρακτήρες αλλά η ανάγκη, η διαφθορά, το χρήμα και ο υπόκοσμος. Οι ήρωες του έργου —ζητιάνοι, πόρνες, προαγωγοί, μαχαιροβγάλτες, κλεφτρόνια, χαρτοπαίχτες και ληστές είναι οι παρίες μιας βαθιά διεφθαρμένης κοινωνίας, όπου η εξουσία παρέχει προστασία σ’ αυτόν που δίνει τα περισσότερα και η επιχειρηματική δραστηριότητα χρησιμοποιείται ως βιτρίνα για κάθε λογής παρανομία.

Μέσα σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον, όπου περισσεύει η εγκληματικότητα και όπου η ανθρώπινη ζωή δεν αξίζει περισσότερο από μια χρυσή ταμπακιέρα ή μερικά μεταξωτά μαντήλια, ο συγγραφέας του έργου Τζον Γκέι στήνει τη δική του ερωτική ιστορία, ανάμεσα στην Πόλυ Πήτσαμ, κόρη του εμπόρου και κλεπταποδόχου κ. Πήτσαμ, και τον Μακήθ, αμετανόητο γυναικά και αρχηγό μιας συμμορίας κλεφτών. Ο κρυφός τους γάμος θα γίνει αφορμή για να ξεσπάσει ένας ανελέητος πόλεμος συμφερόντων, με καρφώματα, λαδώματα και συναλλαγές κάτω από το τραπέζι, γιατί στο μεταξύ ο Μακήθ είχε υποσχεθεί γάμο και στη Λούσυ Λόκιτ, την κόρη του αστυνομικού διευθυντή. Ο έρωτας των δύο κοριτσιών για τον Μακήθ θα τις φέρει αντιμέτωπες με τα σχέδια των γονιών τους. Για τους τελευταίους, ο συγκεκριμένος άντρας αξίζει περισσότερα νεκρός. Ποιος όμως θα επικρατήσει τελικά; Ο έρωτας ή το χρήμα;

operazitianos911xx9Η Όπερα του ζητιάνου είναι μια μουσική σατιρική κωμωδία των ηθών που επικρατούσαν στο μακρινό Λονδίνο των αρχών του 18ου αιώνα.

Γράφτηκε το 1728 ως αντίδραση στη μόδα της ιταλικής όπερας που κυριαρχούσε εκείνη την εποχή στις λονδρέζικες σκηνές και δεν σταμάτησε ποτέ να παίζεται στους αιώνες που ακολούθησαν. Σήμερα πια θεωρείται έργο εμβληματικό, καθώς μ’ αυτό εγκαινιάζεται, ως νέο μουσικοθεατρικό είδος, η λαϊκή όπερα (ballad opera).

Η έντονη θεατρικότητα του έργου, σε συνδυασμό με την ευθύβολη κοινωνική κριτική που ασκεί, τράβηξε στα 1920 την προσοχή του Μπέρτολτ Μπρεχτ, ο οποίος το χρησιμοποίησε ως πρότυπο για τη δική του Όπερα της πεντάρας.

Η παράσταση εστιάζει σε μια σύγχρονη προσέγγιση αυτού του κοινωνικού προβληματισμού.

Γιατί μπορεί οι ήρωές της να ανήκουν στο κοινωνικό περιθώριο, ωστόσο οι συμπεριφορές τους ελάχιστα διαφέρουν από εκείνες άλλων κοινωνικών τάξεων, και δη των ανώτερων. Σήμερα μάλιστα που το χρήμα έχει πια αναχθεί στο απόλυτο αγαθό, στο μέσο που ανοίγει όλες τις πόρτες και καθορίζει την τιμή του καθενός, το θέμα του έργου αποκτά και απροσδόκητη επικαιρότητα.

Παράλληλα το είδος της ballad opera, με την έκδηλη θεατρικότητα και τους αδρούς χαρακτήρες της διαμορφώνει τους όρους για τη δημιουργία ενός λαϊκού θεάματος, όπου η θεατρική αλήθεια θα διασταυρώνεται με το θεατρικό παιχνίδι, η κωμωδία με το πάθος, η φαντασία με την πραγματικότητα και η πρόζα με τη ζωντανή μουσική, το τραγούδι και το χορό.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση, διασκευή, σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Κίνηση-χορογραφίες Ιωάννα Μήτσικα
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Ευαγγελία Κιρκινέ
Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου
Φωτισμοί: Ελένη Χούμου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Χούμου
Ηχητική επιμέλεια: Σωτήρης Προέδρου
Οργάνωση παραγωγής: Ιωάννης Γκουντάρας-Οργάνωση επικοινωνίας: Δάφνη Μουστακλίδου —ArtMinds

Παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί:
Ειρήνη Αμπουμόγλι, Αργυρώ Ανανιάδου, Γιώργος Γιόκοτος, Γιώργος Καραβασίλης, Ιωάννα Μήτσικα, Νικόλας Νικητάκης, Σοφία Σακελλαρίου, Μιχάλης Συριόπουλος.

οι μουσικοί
Αλκυόνη Θηλυκού (πιάνο), Τατιάνα Εικοσιδυού (σαξόφωνο), Γιώργος Μάνος (κρουστά), Γιάννης Μαστρογιάννης (βιολί).

ART MINDS
www.artminds.gr
Οργάνωση παραγωγής: Ιωάννης Γκουντάρας, Επικοινωνία: Δάφνη Μουστακλίδου, dafni.artminds@gmail.com, 6972294695

Εισιτήρια: 10 ευρώ και 7 ευρώ φοιτητικό
Διάρκεια παράστασης: 90’

Πηγή: www.noizy.gr

eXTReMe Tracker