Τεράστιες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
28 Ιουνίου, 2010
Τις μεγάλες αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση, που θα θέσει σε διαβούλευση από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, συζήτησε με τους πρυτάνεις όλων των πανεπιστήμιων της χώρας, η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, στο πλαίσιο της 64ης Συνόδου πρυτάνεων και διοικουσών επιτροπών, που διοργάνωσε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο Λιτόχωρο Πιερίας . Η υπουργός ανακοίνωσε ότι οι αλλαγές θα κινηθούν σε τέσσερις μεγάλες ενότητες που θα αφορούν το μοντέλο διοίκησης του πανεπιστημίου, με ορίζοντα την αυτοτέλεια και λογοδοσία του, το νέο πλαίσιο σπουδών – εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο – τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων (ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, ξένοι φοιτητές κ.α.), καθώς και την λειτουργική τους ενοποίηση, δηλαδή την χωροταξική και θεματική τους αναδιάρθρωση, από την οποία πιθανώς να προκύψουν συγχωνεύσεις ή καταργήσεις τμημάτων. Η κ.Διαμαντοπούλου ανέπτυξε στους πρυτάνεις τις πρώτες προσεγγίσεις στις τέσσερις αυτές ενότητες, ώστε από τις αρχές Σεπτεμβρίου να ξεκινήσει θεσμικά η διαβούλευση για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που θα προβλέπουν μεταξύ άλλων τον τρόπο εισόδου σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, τις εξεταστικές περιόδους και άλλα ζητήματα. Εξάλλου, στο τέλος του καλοκαιριού θα πραγματοποιηθεί διάσκεψη με τη συμμετοχή καθηγητών του εξωτερικού και επιστημόνων από την Ελλάδα, ώστε πάνω σε αυτές τις τέσσερις ενότητες να υπάρξουν τα βασικά κείμενα για τη δημόσια διαβούλευση του Σεπτέμβρη. Πάντως, ο χρονικός ορίζοντας κατάθεσης του νέου νομοσχεδίου για τις αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, προβλέπεται στις αρχές του νέου έτους (μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη διαβούλευσης). Η υπουργός απέκλεισε αυξήσεις στην χρηματοδότηση των πανεπιστημίων (αντιστοιχεί στο 1,4% του ΑΕΠ). “Τα προβλήματα είναι θεσμικά, αφορούν την αυτοτέλεια και αυτοδιοίκησή των πανεπιστημίων, μέχρι την οργάνωση σπουδών και τον διεθνή τους ρόλο. Δεν θεωρώ ότι αν δεν λυθεί το θέμα της χρηματοδότησης με τον τρόπο που θα θέλαμε, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε αλλαγές. Θα προχωρήσουμε σε μεγάλες θεσμικές αλλαγές, που θα υποβοηθήσουν και το χρηματοδοτικό” είπε. “Με τις σημερινές ανακοινώσεις για το νέο πλαίσιο λειτουργίας των πανεπιστημίων, κλείνει μία εποχή που αφορούσε ένα συγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας και ξεκινά μία νέα εποχή, που μπορεί και πρέπει να φέρει το ελληνικό πανεπιστήμιο στο επίκεντρο των αλλαγών σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να το κάνει ανταγωνιστικό για το καλό των νέων της χώρας” τόνισε ο υφυπουργός Παιδείας, Γιάννης Πανάρετος. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Συνόδου, η υπουργός συναντήθηκε με τους προέδρους ΕΛΜΕ, δασκάλων και Ενωσης Γονέων της Πιερίας, οι οποίοι της εξέθεσαν τα προβλήματα υποδομών της περιοχής, ενώ συζήτησαν και το θέμα των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών. Τα θέματα της Συνόδου των πρυτάνεων Η αυτοδυναμία των πανεπιστήμιων και η ακαδημαϊκή και κοινωνική λογοδοσία τους, κυριάρχησε στην 64η Σύνοδο των πρυτάνεων, η οποία συμφώνησε στην άμεση προώθηση των δύο αυτών στοιχείων σε όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, και ζήτησε την υποστήριξη της πολιτείας. “Επειδή η λογοδοσία είναι κάτι που σχετίζεται με τη διαφάνεια και μπορεί να γίνει μέσα στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, υπάρχει η απόφαση για την άμεση προώθηση σε όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Για την αυτοδυναμία θεωρούμε ότι είναι ένα κρίσιμο στοιχείο των πανεπιστημίων που θαδημιουργήσει προοπτική μεγαλύτερης συμμετοχής σε όλες τις διεργασίες ανάπτυξης και καινοτομίας και περιμένουμε από την πολιτεία την θεσμοθέτησή της. Ένα πανεπιστήμιο που θα μπορεί να ρυθμίζει τα του οίκου του με αυτάρκεια και αυτοτέλεια, πάντα λογοδοτώντας, είναι πανεπιστήμιο το οποίο θα μπορεί να κάνει αποτελεσματικές παρεμβάσεις”, δήλωσε ο πρύτανης του ΑΠΘ, Αναστάσιος Μάνθος. Εξάλλου, στη σύνοδο συζητήθηκαν ζητήματα όπως τα ηλεκτρονικάσυγγράμματα και το ηλεκτρονικό βιβλίο, η προετοιμασία των Ιδρυμάτων για το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας, μέσα από ένα ενιαίο πλαίσιο και μαθήματα για όλα τα πανεπιστήμια, η κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού και κώδικα δεοντολογίας των ΑΕΙ, οι προοπτικές συμμετοχής της Συνόδου σε διεθνείς ακαδημαϊκούς θεσμούς, η έρευνα, τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων κ.α
Πηγή : www.kavalanet.gr