Υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου το κοίτασμα «Νότιος Καβάλα»
18 Ιουνίου, 2010
Μετά την επιτυχημένη γεώτρηση στο «κοίτασμα Ε», η «Ενεργειακή Αιγαίου Α.Ε.» και η Kavala Oil «έβαλαν πλώρη» για άλλη μία σημαντική επένδυση, που εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 400 εκατομμύρια ευρώ. Η επένδυση αυτή αφορά στην αξιοποίηση του κοιτάσματος φυσικού αερίου «Νότιος Καβάλα» και την μετατροπή του σε υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου.
Το κοίτασμα «Νότιος Καβάλα», που έχει σχεδόν εξαντληθεί, βρίσκεται στον κόλπο της Καβάλας σε βάθος 1.700 μέτρων και παράγει φυσικό αέριο που περιέχει 80% μεθάνιο περίπου. Προχθές, πραγματοποιήθηκε, με πρωτοβουλία του υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενεργείας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννη Μανιάτη και με τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα, καθηγητή Κωνσταντίνου Μαθιουδάκη, ενημερωτική συνάντηση για τη συγκεκριμένη επένδυση. Εκπρόσωποι της διοίκηση της «Ενεργειακής Αιγαίου Α.Ε.» ανέλυσαν στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και στα ανώτατα στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενεργείας (Ρ.Α.Ε.) και της Δ.ΕΠ.Α. το επενδυτικό σχέδιο, την ταυτότητα του έργου, καθώς και τα πλεονεκτήματα που προσφέρει στην Καβάλα και στην ευρύτερη περιοχή. Το έργο αποσκοπεί στην αξιοποίηση των υφιστάμενων φυσικών και τεχνικών υποδομών της περιοχής και της υπάρχουσας τεχνογνωσίας, για αποθήκευση εισαγόμενου φυσικού αερίου, με στόχο τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της χώρας και της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής. Ήδη, στη νότια Ελλάδα λειτουργεί ο σταθμός της Ρεβυθούσας, στον οποίο αποθηκεύεται το φυσικό αέριο που εισάγεται σε υγροποιημένη μορφή από την Αλγερία.
Το επενδυτικό πρόγραμμα που παρουσίασαν τα διοικητικά στελέχη της «Ενεργειακής Αιγαίου», εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 400 εκατομμύρια ευρώ και θα προσφέρει, άμεσα, 300 θέσεις εργασίας, συμβάλλοντας στην τόνωση της απασχόλησης και της επιχειρηματικότητας. Με την ορθή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών της φυσικής υποδομής, του κοιτάσματος δηλαδή, εκτιμάται πως θα υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης έως και ενός δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, με ημερήσια παροχή, τουλάχιστον 4 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων για 90 ημέρες, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας, αλλά και όμορων χωρών που εφοδιάζονται με φυσικό αέριο από αυτή.
Στην προχθεσινή συνάντηση, έγινε ενημέρωση για τις προκαταρκτικές μελέτες που έχουν ήδη εκπονήσει η «Ενεργειακή Αιγαίου Α.Ε.» και η «Καβάλα Oil», σε συνεργασία με διεθνείς εξειδικευμένους οίκους. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, ζήτησε από τον νομικό σύμβουλο του, να συντονίσει μία ομάδα εργασίας, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ρ.Α.Ε., της Δ.ΕΠ.Α., του Δ.Ε.Σ.Φ.Α. (σ.σ. του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) και του Υπουργείου, ώστε να εντοπιστούν όλα τα υφιστάμενα νομοθετικά και ρυθμιστικά κενά και οι ασάφειες, καθώς και οι βασικοί άξονες που διέπουν το 3ο ενεργειακό πακέτο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα του φυσικού αερίου, προκειμένου να καταστεί νομικά και διαχειριστικά διαφανής και σύννομη, η οποιαδήποτε πρωτοβουλία υλοποίησης του συγκεκριμένου επενδυτικού σχεδίου.
Εξαγωγή και μεταφορά του φυσικού αερίου
Το φυσικό εξάγεται από υπόγειες κοιλότητες, όπως είναι το κοίτασμα «Νότιος Καβάλα», στις οποίες βρίσκεται υπό υψηλή πίεση. Σε αυτές τις κοιλότητες, το φυσικό αέριο σχηματίστηκε με τρόπο παρόμοιο, με τον τρόπο σχηματισμού του πετρελαίου. Μεταφέρεται προς τους τόπους, όπου πρόκειται να χρησιμοποιηθεί, όπως είναι, χωρίς την ανάγκη περαιτέρω επεξεργασίας. Η μεταφορά του εξαρτάται από την κατάστασή του. Σε αέρια κατάσταση, μεταφέρεται με αγωγούς υπό υψηλή πίεση, ενώ σε υγρή κατάσταση, μεταφέρεται με πλοία. Οι μεγάλοι αγωγοί υψηλής πίεσης καθιστούν δυνατή τη μεταφορά του αερίου σε απόσταση χιλιάδων χιλιομέτρων. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο μεταφέρεται, όπως το πετρέλαιο, με δεξαμενόπλοια ειδικά κατασκευασμένα για τον σκοπό αυτό. Ένα κυβικό μέτρο υγρού φυσικού αερίου, αντιστοιχεί σε 600 κυβικά μέτρα αερίου σε ατμοσφαιρική πίεση.
Το φυσικό αέριο αποτελεί βασική πηγή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Χρησιμοποιείται, ακόμα, στην παραγωγή υδρογόνου, ως καύσιμο οχημάτων (οικολογικά οχήματα), για οικιακή χρήση (μαγειρική, θέρμανση κ.α.) και για άλλες χρήσεις (παραγωγή γυαλιού, υφασμάτων, ατσαλιού, πλαστικών, ειδών χρωματισμού και άλλων προϊόντων). Ειδικότερα στον βιομηχανικό τομέα, είναι εφικτή η συνεχής παροχή καυσίμου. Κάτι τέτοιο εξασφαλίζει απρόσκοπτη λειτουργία και αποδεσμεύει κεφάλαια, που σε άλλες περιπτώσεις απαιτούνται για τη διατήρηση αποθεμάτων και αποθηκευτικών χώρων. Έχει μειωμένες, σε σχέση με άλλα καύσιμα, εκπομπές ρύπων. Έτσι, η χρήση του συμβάλλει στο καθαρότερο περιβάλλον και στην καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Έχει μειωμένο λειτουργικό κόστος διαχείρισης καυσίμου και συντήρησης, αυξημένη ενεργειακή απόδοση και οικονομία, ευχέρεια χειρισμού και ελέγχου και συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων.
Πηγή : www.k-tipos.gr