57ο Φεστιβάλ Φιλίππων – “Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου.”
20 Αυγούστου, 2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
57ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
«Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου.»
Παραγωγή Φεστιβάλ Φιλίππων – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας
Μια παραγωγή του Φεστιβάλ Φιλίππων και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, παρουσιάζεται την Παρασκευή 22, το Σάββατο 23 και την Κυριακή 24 Αυγούστου, στις 9 το βράδυ, στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου, στο πλαίσιο του 57ου Φεστιβάλ Φιλίππων.
«Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου», ένα κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη.
Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου
Μια γυναίκα, μια άλλη γυναίκα κι ένα (ίσως) κομμωτήριο. Η μία γυναίκα μιλάει στον απόντα Γιώργο Χειμωνά. Η άλλη γυναίκα (ίσως) χτενίζει κι ακούει.
Η μοναξιά, οι άνθρωποι που αποφεύγουν, το ρεύμα που πέφτει ξαφνικά και στέλνει ακαριαίο σκοτάδι.
Ένας προσχηματικός μονόλογος με παραλήπτη αυτόν που όλοι μας φοβόμαστε: τον εχθρό του ποιητή. ΄
Ένας μονόλογος για την ένδοξη εκείνη στιγμή που η λύπη θα χυθεί και θα πάρει παραμάσχαλα σώματα, μυαλά, την επαρχία Καβάλας ολόκληρη.
Κείμενο: Γλυκερία Μπασδέκη
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Στρούλια
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Συμεωνίδου
Παίζουν: Eλένη Ουζουνίδου, Μυρτώ Γκόνη
Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου
Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου
Παρασκευή 22-Σάββατο 23-Κυριακή 24 Αυγούστου, ώρα 21.00
Τιμές εισιτηρίων:
12 ευρώ Γενική είσοδος
10 ευρώ Μαθητές, Φοιτητές, Πολύτεκνοι, Άνεργοι (με την προσκόμιση στον έλεγχο κάρτα ανεργίας), ΑΜΕΑ
Προπώληση:
Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ την ημέρα της παράστασης θα γίνει προπώληση στο ταμείο του Αρχαίου Θεάτρου Φιλίππων από τις 19:00 το απόγευμα.
Δράμα: Δισκοπωλείο ΑΡΙΩΝ, Παππά Εμμανουήλ 1, τηλ: 25210-23762
Ξάνθη: Βιβλιοπωλείο Πυργελή, Ανδρέου Δημητρίου 57, τηλ: 25410-72363
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.
Πηγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας
Ξεκινώντας τις πρόβες, εργαζόμενοι πάνω στο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη, «Donna abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου», παραγγελία «ακριβή» του Φεστιβάλ Φιλίππων, σκοντάφταμε, πέφταμε συνεχώς πάνω στο «Λάμπρο» του Διονυσίου Σολωμού, στην παραλογή του «Νεκρού Αδελφού», στα ακριτικά έπη, στο τραγούδι της σαλεμένης Κλάρας από το «Αι συνέπειαι της παλαιάς ιστορίας» του Γιώργου Χειμωνά, τα διαβάσαμε, τα ξαναθυμηθήκαμε και φύγαμε τρέχοντας, μακριά, πολύ μακριά, για να τα βλέπουμε καλύτερα.
Κι έτσι πέσαμε-ξεπέσαμε πάνω σε κάτι άλλες λεξούλες, πιο δεύτερες, πιο δικές μας, πιο καθημερινές, πιο ταλαιπωρημένες, πιο ασήμαντες, πιο αγαπημένες, πιο τίποτα, πιο παραπεταμένες, πιο παραπονεμένες, κάτι λόγια σκουπιδάκια, κάτι σκουπίδια όμως ακριβά, που φτερουγίζουν στο ίντερνετ, στα φέισμπουκ, αλλά και όχι μόνο εκεί. Ανοίγονται στα πεζοδρόμια, τα πατάει η πατούσα μας, κολλάμε, κολλάνε στη φτέρνα μας, στη γλώσσα μας, στην ψυχή μας.
Μετά ήρθαν και μας βρήκαν στη σκηνή τα παλαιά και τα καινούργια αγκαλιά.
Donna abbandonata, μια παρατημένη γυναίκα, ξεχασμένη, ματαιωμένη, προδομένη, μια γυναίκα που ήθελε, ήθελε πολύ, ήθελε. Δεν της επέτρεψαν, δεν μπόρεσε, δεν τα κατάφερε, είδε την ομορφιά, ζαλίστηκε, ταράχτηκε. Σήκωσε χέρι και επιθυμία. Την τσακίσανε, Την κουρέψανε.
Δίπλα της και μια άλλη γυναίκα, η Βάντα, η «κομμώτρια», η νέα, η ωραία, η αλλού, άλλη γλώσσα, μακρινή, που μπορεί όμως και να μην είναι υπαρκτή, να είναι αντανάκλαση του θολωμένου της μυαλού, καθρέφτης ραγισμένος. Εκεί πηγαίνει, αυτή της έχει απομείνει. Στης Βάντας χτενίζεται, γυαλίζεται, τα βάφει, τα ξαναβάφει, τα κονταίνει, τα μακραίνει, τα τρώει, τα καταπίνει. Αυτή της φτιάχνει το τραγούδι της, με το δικό της σεσουάρ το τραγουδάει, το στεγνώνει, το σκληραίνει, άλλος ρυθμός, άγριος, παράταιρος, καινούργιος, φάλτσος και σωστός, άγνωστος, που όμως μοιάζει και γνωστός.
Η Γλυκερία Μπασδέκη, γράφει ξανά την παραλογή του Νεκρού Αδελφού, αλλά ανάποδα. Αυτή τη φορά η Αρετή δεν έχει εννιά αδελφούς, δε φεύγει να πάει να παντρευτεί μακριά στα ξένα, δεν έχει Βαβυλώνα, δεν έχει Κωνσταντίνο να θέλει, προξενητάδες δεν. Δεν ξεκίνησαν ποτέ γι’ αυτήν. Κανένας. Δεν χτύπησε ποτέ η πόρτα της. Η μάνα της και η πόλη της, σκυλιά και φυλακή της. Αυτοί της πλέκουν τα μαλλιά στου ημιόροφου τα σκαλιά.
Θοδωρής Γκόνης
Η Αρετή είναι ένα πολύ λυπημένο και πολύ θυμωμένο κορίτσι. Έχει βάλει απέναντι τον κύριο Γιώργο και λέει, λέει, δεν προφταίνει να λέει. Ο κύριος Γιώργος (Χειμωνάς) ιδέαν δεν έχει ή είχε, είναι εντελώς και ολωσδιόλου απών. Όλοι θεωρούν την Αρετή ψυχικά διαταραγμένη, μια κοπέλα σε σύγχυση πραγματικότητας. Εγώ ξέρω ότι είναι ψυχικά ταραγμένη-απλά ταράχτηκε σφόδρα όταν είδε την ομορφιά στο πρόσωπο του κυρίου Γιώργου που έλαμπε σα λαμπατέρ.
Ένα έργο για τη μεγάλη λύπη ήθελα να γράψω. Ένα έργο για αυτό το μπουκαλάκι λύπης που όταν σπάσει μας παίρνει και μας σηκώνει… Κι ήθελα να μ’ ακούσει ο κύριος Γιώργος (Χειμωνάς), αυτός που ήξερε καλά κι από μεγάλες λύπες κι από μεγάλες ομορφιές. Νομίζω ότι πάντα περίμενε να του αποδείξουμε πόσο σημαντικός υπήρξε για τον καθένα μας. Βρήκα λοιπόν αυτή την ευκαιρία/αφορμή/πρόσχημα. Η Λένα Ουζουνίδου και η Μυρτώ Γκόνη θα μιλήσουν αντ’ εμού. Το κομμωτήριο του έργου δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας ψυχικός τόπος.
Ο Θοδωρής Γκόνης μου ζήτησε να γράψω ένα έργο που θα μιλάει για την Καβάλα. Η Donna abbandonata μιλάει για την Καβάλα. Της πετάει καταπρόσωπο τον δικό της αντίξοο λόγο, τον λόγο που ενοχλεί. Οι Καβάλες έχουν μάθει να μιλούν με ευθείες και αναφορικότητες. Οι Αρετούλες είναι μονίμως παρεκκλίνουσες. Έτσι κι αλλιώς μόνο η γλώσσα τους μας απέμεινε. Ο Θοδωρής απ’ την αρχή κατάλαβε. Είναι πολυτέλεια να συναντάς γενναιοδωρία και εμπιστοσύνη. Χαίρομαι που συναντηθήκαμε.
Γλυκερία Μπασδέκη