Σχεδιασμός Προπόνησης
Παράγοντες του σχεδιασμού της προπόνησης
- επίπεδο προπονητή
- κοινωνία
- γεωγραφική θέση
- εγκαταστάσεις & εξοπλισμός
Γνωρίστε τη δομή, τη λειτουργία και τη διοίκηση της ομάδας
- καθιερώστε τη φιλοσοφία και το στυλ σας
- ετοιμάστε το σκελετό και το πρόγραμμα της περιόδου
- ετοιμάστε την ατομική καρτέλα κάθε αθλητή
- για να γνωρίσετε καλά τους αθλητές
- για αλλαγές στο πρόγραμμα σας όταν χρειάζονται
- για επαφή με τους γονείς όταν είναι απαραίτητο
Δώστε στους αθλητές και τους γονείς
- τους στόχους του προγράμματος
- το σχεδιασμό και την τοποθεσία των αγώνων και της προπόνησης
- πληροφορίες για το υλικό που θα χρειαστούν οι αθλητές, έξοδα
Καθορισμός των στόχων της προπόνησης
- ποιές γνώσεις έχουν τα παιδιά
- ποιές κινητικές δεξιότητες είναι σε θέση να εκτελέσουν
Καθορισμός των στόχων του περιεχομένου της προπόνησης
Το περιεχόμενο της προπόνησης πρέπει να:
- ανταποκρίνεται στους στόχους της προπόνησης
- καλύπτει τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών
- να λαμβάνει υπόψη τις ατομικές διαφορές των παιδιών
- να βελτιώνει τις δεξιότητες σταδιακά
Προ-αγωνιστικός σχεδιασμός
- εξοικειωθείτε με την οργάνωση του αθλήματος που ασχολείστε
- εξετάστε την διαθεσιμότητα των εγκαταστάσεων
- υπολογίστε την μεταφορά, τον εξοπλισμό, την ασφάλεια και την επικοινωνία με τους γονείς
- ελέγξτε την ασφαλιστική κάλυψη των αθλητών
- ξεκαθαρίστε τις προπονητικές σας προτεραιότητες (διασκέδαση, ανάπτυξη των δεξιοτήτων, νίκη)
- κρατήστε στοιχεία των παιδιών (ιατρική βεβαίωση)
- οργανώστε μία ενημερωτική συνάντηση με τους γονείς
Αγωνιστικός Σχεδιασμός
Διδακτικοί Στόχοι
- στάση ετοιμότητας
- ντρίμπλα και με τα δύο χέρια
- ακριβείς πάσες στήθους, σκαστές σε σταθερούς και κινούμενους συμπαίκτες
- υποδοχή εν στάση ή σε κίνηση
- μπάσιμο και από τις δύο πλευρές
- σουτ
- διατήρηση του ελέγχου της μπάλας
- screen
- σωστή τοποθέτηση για το μαρκάρισμα του αντιπάλου μακριά από την μπάλα
- σωστή τοποθέτηση και γλίστρημα για το μαρκάρισμα του αντιπάλου μακριά από τη μπάλα
- βασικές αμυντικές και επιθετικές στρατηγικές
Τα στοιχεία μιας καλής προπόνησης
- προθέρμανση
- επαναλάβετε ασκήσεις που έχουν διδαχθεί
- διδάξτε και προπονήστε νέες δεξιότητες
- εξασκήστε τους παίκτες σε αγωνιστικές συνθήκες
- ίσες ευκαιρίες συμμετοχής
- σωστή ομαδοποίηση
- οι παίκτες μπορούν να εκτελέσουν τις βασικές δεξιότητες
- έμφαση στη σωστή εκτέλεση και όχι στη νίκη
- δώστε την ευκαιρία να κάνουν λάθη
- αποφεύγετε να αξιολογείτε συνεχώς την απόδοση
- κάντε αποθεραπεία
- αξιολογήστε
Διδασκαλία Δεξιοτήτων
Αρχικά
Καθιερώστε κανόνες στην ομάδα
Φροντίστε να κατανοηθεί η ανάγκη τους
Να είναι κατανοητοί, λογικοί και εύστοχοι
Να τους εκφράζετε με θετικό τρόπο
Υπενθυμίζετε τους κανόνες στους αθλητές αλλά όχι όταν τους παραβιάζουν
Εισάγετε τη δεξιότητα
- συγκεντρώστε την προσοχή των αθλητών
- ονομάστε τη δεξιότητα
- εξηγήστε τη δεξιότητα
Παρουσιάστε τη δεξιότητα
- χρησιμοποιήστε τη σωστή εκτέλεση
- δείξτε τη δεξιότητα πολλές φορές
- εκτελέστε σε αργή κίνηση
- εκτελέστε τη δεξιότητα από διαφορετικές γωνίες
- εκτελέστε τη δεξιότητα με το δεξί ή αριστερό χέρι, αριστερή ή δεξιά πλευρά
Εξηγήστε τη δεξιότητα
- δείξτε τη σωστή εκτέλεση και εξηγήστε τη λειτουργία της στην καλαθοσφαίριση
- χωρίστε τη δεξιότητα σε επιμέρους μέρη
- εξάσκηση στα επιμέρους μέρη
- εξάσκηση σε όλη τη δεξιότητα
Παρακολουθήστε τους αθλητές όταν ασκούνται στη δεξιότητα
- καθοδηγήστε τους ανασφαλείς αθλητές (απόκτηση αυτοπεποίθησης για να εκτελέσουν μόνοι τους)
- προσεκτική παρατήρηση των αποτυχημένων εκτελέσεων
- δώστε θετική ανατροφοδότηση
- επαινέστε τη σωστή εκτέλεση, αλλά και την προσπάθεια των αθλητών
- ατομική διδασκαλία όταν είναι απαραίτητη
Χρησιμοποίηση Παιχνιδιών
Επιλογή παιχνιδιών προσαρμοσμένα στη δεξιότητα που πρέπει να αναπτυχθεί
Ταξινόμηση των παιχνιδιών
Εξασφάλιση συμμετοχής από όλα τα παιδιά
Τροποποίηση των παιχνιδιών (παραλλαγές)
- προσαρμογή των παιχνιδιών σύμφωνα με το επίπεδο των παιδιών
- να είναι διασκεδαστικά
- εξασφάλιση της συμμετοχής των παιδιών όταν τα παιχνίδια απαιτούν αλλαγή ρόλων
- ασφάλεια κατά τη διεξαγωγή του παιχνιδιού
- σήμανση
- βοήθεια από τους αθλητές για την τοποθέτηση των οργάνων
- ορατό από όλους
- καθορισμός του στόχου του παιχνιδιού
- επεξήγηση του παιχνιδιού (στόχος – τι βελτιώνει;)
- επισήμανση βασικών σημείων
- ομαδοποίηση των παιδιών – καθορισμός των θέσεων
- μετά την πρώτη δοκιμή ακολουθεί χρόνος για την επίλυση αποριών
- τήρηση κανόνων από τα παιδιά
- διακοπή του παιχνιδιού όταν δεν υπάρχει ροή κατά την εκτέλεσή του
- τα παιδιά πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται και να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα λάθη τους