Δύο παραστάσεις, σήμερα και αύριο, στην Καβάλα Η τρικυμιώδης ζωή της πρώτης Ελληνίδας σπουδασμένης ζωγράφου στο θέατρο
8 Φεβρουαρίου, 2013
Η ιστορία της «θρυλικής» Σπετσιώτισσας ζωγράφου, Ελένης Αλταμούρα-Μπούκουρα και η ερμηνεία της ηθοποιού, Αλεξάνδρας Σακελλαροπούλου, αποτελούν τα εχέγγυα, για να απολαύσουν οι Καβαλιώτες και οι Καβαλιώτισσες, σήμερα και αύριο, μία πολύ ενδιαφέρουσα, αν μη τι άλλο, παράσταση, που βασίζεται στο βραβευμένο μυθιστόρημα της Ρέας Γαλανάκη, «Ελένη, ή ο Κανένας».
«Γυναίκες σαν την Ελένη Αλταμούρα-Μπούκουρα, δεν γίνεται να μην σε εμπνεύσουν»
Αν και πέρασε μία δεκαετία, από την πρώτη μεταφορά του μυθιστορήματος στο θέατρο, με την ίδια, πάλι, πρωταγωνίστρια, η Ελένη Σακελλαροπούλου αναφέρεται και σήμερα με μεγάλο ενθουσιασμό στον συγκεκριμένο ρόλο. «Είναι τιμή και χαρά μου που βρίσκομαι στην Καβάλα και θα «πάρω την σκυτάλη» από συναδέλφους που εκτιμώ εδώ και χρόνια. Οι παραστάσεις που είδατε ήταν πραγματικά πολύ καλές. Ελπίζω ότι θα υπάρχει ανάλογη συνέχεια. Φέτος, ξαναπαίζουμε το μυθιστόρημα της Ρέας Γαλανάκη, το «Ελένη, ή ο Κανένας», που πραγματεύεται την ιστορία της πρώτης σπουδασμένης ελληνίδας ζωγράφου. Ευχαριστώ τον Θέμη (σ.σ. τον σκηνοθέτη Θέμη Μουμουλίδη), για τη «βόλτα» που με πηγαίνει σε πόλεις της Ελλάδας», είπε στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε χθες, το μεσημέρι, στο Δημαρχείο Καβάλας, ενώ πρόσθεσε: «Αγαπώ ιδιαίτερα το κείμενο της Ρέας Γαλανάκη, γιατί αναφέρεται, πέραν των άλλων, σε ένα πρόσωπο που με εμπνέει απεριόριστα.
Δεν γίνεται, πιστεύω, να μην σε εμπνεύσει αυτό το πρόσωπο. Η Ελένη Αλταμούρα-Μπούκουρα γεννήθηκε το 1821 στις Σπέτσες, μεγάλωσε στα χρόνια του επαναστατικού Αγώνα και το 1858 έφυγε από την Ελλάδα, για να πάει να σπουδάσει ζωγραφική στη Φλωρεντία. Σε μία εποχή που οι γυναίκες δεν σπούδαζαν και ειδικά καλές τέχνες. Ήταν αδιανόητο. Αναγκάστηκε, λοιπόν, να μεταμφιεστεί σε άνδρα και να ζήσει ως ο «Κανένας», για να πραγματοποιήσει την επιθυμία της. Ερωτεύεται έναν Γαριβαλδινό επαναστάτη και γεννά δύο παιδιά εκτός γάμου. Αποκηρύσσει το Ορθόδοξο δόγμα της, με γραπτή δήλωση, για να τον παντρευτεί και να κάνει ένα ακόμα παιδί μαζί του. Τελικά, την εγκαταλείπει και επιστρέφει στην Ελλάδα την εποχή του Όθωνα, όπου ζωγραφίζει και παράλληλα διδάσκει ζωγραφική. Τη συνέχεια θα τη δείτε επί σκηνής. Θα με ρωτήσετε γιατί σας τα λέω όλα αυτά. Γιατί κι εγώ δεν μπορώ να πιστέψω ότι υπήρξε τέτοιο πλάσμα. Είναι μυθιστορηματική μορφή κι όμως υπήρξε.
Κι αυτό το πράγμα, μου δημιουργεί μεγάλη συγκίνηση. Πιστεύω ότι τέτοια πλάσματα πρέπει να μας εμπνέουν, σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς, για να θυμόμαστε ποιο είναι το «κουκούτσι» μας. Υπάρχουν και οι άλλοι Έλληνες, που παρά τις αντιξοότητες, προσπαθούν να δημιουργήσουν από το μετερίζι που βρίσκονται. Αυτό, λοιπόν, το χαμένο «κουκούτσι» πρέπει να το ξαναβρούμε».
«Κάθε πόλη πρέπει να ανακαλύψει τη δική της αλήθεια»
Παρών στη συνέντευξη Τύπου ήταν και ο σκηνοθέτης της παράστασης, Θέμης Μουμουλίδης, ο οποίος αναφέρθηκε, περισσότερο, στον ρόλο των περιφερειακών δημοτικών θεάτρων. «Αρχίζουμε έναν κύκλο πολύ λίγων παραστάσεων, με μία παράσταση που αγαπήσαμε πάρα πολύ, επειδή συμφωνήσαμε πέρσι αυτό που αγαπάμε να το μεταφέρουμε όπου μπορούμε και υπάρχουν οι προϋποθέσεις», είπε, αρχικά και συνέχισε: «Βλέποντας το πρόγραμμα που ετοίμασε ο Θοδωρής (σ.σ. Γκόνης), κάνω δύο σκέψεις. Η πρώτη είναι, ότι βρίσκει έναν τρόπο να επιβιώσει ο φορέας που διευθύνει καλλιτεχνικά, με ένα, όμως, εξαιρετικά υψηλό επίπεδο παραγωγών. Γνωρίζοντας, πολύ καλά, όλο το παρασκήνιο της λειτουργίας αυτών των φορέων, είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιβιώσει ο θεσμός των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων.
Αυτό που προτείνεται εδώ στην Καβάλα, είναι ένας τρόπος να επιβιώσει με αξιοπρέπεια το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αλλά, με τη σημερινή χρηματοδότηση από το Υπουργείο Πολιτισμού και το Δήμο Καβάλας, δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε πολλά πράγματα. Το μόνο που μπορεί να δημιουργήσει μία άλλη δυναμική, είναι η πόλη η ίδια να στηρίξει τον θεσμό. Υπάρχουν άλλες πόλεις, που έχουν απαξιώσει εντελώς τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κατά την προσωπική μου άποψη, δεν μπορεί να επιβιώσει καμία πόλη, αν δεν στηρίξει αυτά που έχει. Ο εμφύλιος σπαραγμός δεν οδηγεί πουθενά. Αυτή η Ελλάδα «πέθανε». Κάθε πόλη πρέπει να ανακαλύψει τη δική της αλήθεια. Αυτό που κάνει η Καβάλα, μέσω του Θοδωρή, είναι μία πρόταση και για τα άλλα θέατρα της χώρας. Η Καβάλα είναι μία πόλη που μπορεί να διεκδικεί, μονίμως, κάτι καλύτερο. Μπορεί, πλέον, να προτείνει πράγματα στο κέντρο».
Εκτός από τον Θέμη Μουμουλίδη, τη θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος «συνυπογράφει» η Αθανασία Γκανά, την μουσική επιμέλεια η Γεωργία Αλεβιζάκη, το σκηνικό και τα κοστούμια η Παναγιώτα Κοκκόρου. Οι παραστάσεις αρχίζουν στις 9μ.μ., στο δημοτικό θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου», με γενική είσοδο 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων γίνεται 11:00 με 14:00 και 18:00 με 20:00, στο Κέντρο Πληροφόρησης Επισκεπτών του Δήμου Καβάλας, στην πλατεία Κρίτωνος Κονσουλίδη (δίπλα στην Εθνική Τράπεζα Ελλάδας), ενώ περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στη τηλεφωνικά νούμερα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας: 2510220876 και 2510220877. Τους δύο βασικούς συντελεστές υποδέχτηκαν χθες, στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου, ο πρόεδρος του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., Ανέστης Δημητριάδης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Θοδωρής Γκόνης και κάποια μέλη του διοικητικού συμβουλίου. «Θέλω να ευχαριστήσω τους Καβαλιώτες που στηρίζουν το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Το φετινό πρόγραμμα έχει στόχο να προβάλλει το θέατρο, τους δημιουργούς και τους καλλιτέχνες», είπε ο Θ. Γκόνης, ενώ ο Α. Δημητριάδης τόνισε ότι είναι σημαντικό και τιμή για την Καβάλα, να φιλοξενεί τέτοιες παραγωγές και τέτοιους καλλιτέχνες, που συμβάλλουν στο να αγαπήσουν οι Καβαλιώτες το θέατρο.
Πηγή: www.k-tipos.gr