Πάνω από 1.000 αιτήσεις υπερχρεωμένων νοικοκυριών για ρύθμιση χρεών στην Καβάλα
22 Ιανουαρίου, 2013
Μεγάλο βαθμό ετοιμότητας διαθέτει, όπως, άλλωστε έχει αποδειχθεί από τις πρώτες αποφάσεις του Ειρηνοδικείου Καβάλας, η Ένωση Καταναλωτών Καβάλας, στη διαδικασία που ορίζει ο νόμος για τη ρύθμιση χρεών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, τα οποία προσφεύγουν είτε σε δικηγόρους, είτε στην ΕΝΚΚΑ για να κάνουν χρήση των διατάξεων του επονομαζόμενου νόμου «Κατσέλη».
Mε τα νοικοκυριά και δη τα υπερχρεωμένα προς τις τράπεζες να βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο, καθώς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα εφευρίσκουν διαρκώς τρόπους, εκμεταλλευόμενα και τα «παραθυράκια» των νόμων, τα οποία ενίοτε «παραβιάζουν, ούτως ώστε να είναι πάντα κερδισμένα, μία από τις λίγες σανίδες σωτηρίας υπέρ των καταναλωτών είναι οι Ενώσεις Καταναλωτών.
Η πρόεδρος της ΕΝΚΚΑ Καβάλας, Κατερίνα Γεροστεργίου, μιλώντας σε τοπική εφημερίδα, επιβεβαιώνει τις καταγγελίες ότι ορισμένες τράπεζες «έβαλαν χέρι» σε μισθούς και συντάξεις Καβαλιωτών, που έχουν πάρει δάνειο, όμως μετά από τις απαραίτητες παρεμβάσεις τα χρήματα επεστράφησαν.
«Το πρόβλημα με τους νόμους είναι όχι ότι δεν υπάρχουν, αλλά το ότι δεν εφαρμόζονται και εδώ ακριβώς είμαστε μπροστά σε μια τέτοια περίπτωση, όπου, ενώ υπάρχει νομοθεσία με άρθρα στο αστικό Δίκαιο, όπου ορίζεται ότι είναι παράνομη και άδικη οποιαδήποτε κατάσχεση μισθού, σύνταξης ή επιδόματος ανεργίας και έχουν επιβληθεί πρόστιμα, επειδή δεν είναι κάτι καινούριο, μιας και οι τράπεζες το εφάρμοζαν ως μια μορφή πίεσης προς τους οφειλέτες, είδαμε μετά από καταγγελίες ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμα σε τράπεζες που ακολουθούσαν μια τέτοια τακτική», σημειώνει η κα Γεροστεργίου.
Συμπληρώνει, δε, ότι επειδή αυτή η κατάσταση συνεχίστηκε, όπου παρεμπιπτόντως παρατηρήθηκαν τέτοια περιστατικά και στην Καβάλα, η ΕΝΚΚΑ κατήγγειλε, μέσω Δελτίου Τύπου, το γεγονός και ενημέρωσε τους παθόντες για το πώς θα πάρουν πίσω τα χρήματά τους.
«Ο καταναλωτής μπορεί να δικαιωθεί, είτε με νομική πράξη, είτε με εξώδικο. Εμείς για να βοηθήσουμε τους καταναλωτές έχουμε διαμορφώσει μια τέτοια αίτηση και μέχρι στιγμής έχουν συμπληρωθεί αρκετές αιτήσεις, ενώ οι καταναλωτές πήραν πίσω τα λεφτά τους», αναφέρει η πρόεδρος της ΕΝΚΚΑ Καβάλας.
Η ΕΝΚΚΑ Καβάλας άνοιξε τον δρόμο
Όσον αφορά στις 2 πρωτιές της ΕΝΚΚΑ πανελλαδικά, η μία αφορούσε στη διαγραφή κατά 100% οφειλών ενός πολίτη, ενώ η δεύτερη, που είναι και η πιο σημαντική, αφορούσε στη διαγραφή οφειλής από οφειλέτη, χωρίς να αναφέρεται και κατάσχεση της
πρώτης κατοικίας.
«Αυτές είναι δύο πάρα πολύ σημαντικές υποθέσεις, οι οποίες άνοιξαν δρόμο σε πανελλαδικό επίπεδο. Μάλιστα η πρώτη υπόθεση, ήταν η πρώτη που εκδικάστηκε σε όλη την χώρα, ενώ είχε και μια ακόμα ιδιαιτερότητα, καθώς “τελεσιδίκησε” στο στάδιο του δικαστικού συμβιβασμού», δηλώνει η ίδια, επεξηγώντας, παράλληλα, το ιδιαίτερο στοιχείο της υπόθεσης, καθώς η τράπεζα δεν απάντησε στο χρονικό όριο του διμήνου που ορίζει ο νόμος, όπου δίνεται η δυνατότητα να υπάρξει ένας διμερής προφορικός συμβιβασμός μεταξύ τράπεζας και οφειλέτη, με αποτέλεσμα ο δικαστής να δικαιώσει τον πολίτη.
«Μάλιστα το ποσό ήταν τέτοιο, όπου το επιτόκιο ήταν υψηλό και η τράπεζα είχε εισπράξει το ποσό που είχε δώσει, ενώ θα της στοίχιζε περισσότερο να διεκδικήσει την υπόθεση στο δικαστήριο, καθώς θα ήταν αναγκασμένη να πληρώσει κάποιον νομικό σύμβουλο», διευκρινίζει η κα Γεροστεργίου.
Όσον αφορά στους πολίτες που προσέτρεξαν στην ΕΝΚΚΑ, αναφέρει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 1.000, με τις 600 αιτήσεις να αφορούν στην εξωδικαστική επίλυση, απ’ αυτές, οι 150 έχουν κατατεθεί για το δεύτερο στάδιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού, όπου σ’ αυτό το στάδιο, η υποχρέωση των Καταναλωτικών Ενώσεων τελειώνει έναντι του νόμου, με την έκδοση της απόφασης για την αποτυχία ή την επιτυχία του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
«Αν έχουμε αποτυχία, ο νόμος δίνει τη δυνατότητα οι πολίτες να επιλέξουν, είτε να παραστούν μόνοι τους στο Ειρηνοδικείο, είτε να ζητήσουν τη συνδρομή ενός δικηγόρου. Για τις υποθέσεις που προανέφερα, οι πολίτες έχουν ζητήσει την εθελοντική συνδρομή του μέλους μας που συντάσσει τις αιτήσεις του εξωδικαστικού συμβιβασμού, γιατί θέλουν να πάνε στο δικαστήριο μόνοι τους και λόγω οικονομικής δυσπραγίας που αντιμετώπιζαν, εμείς ανταποκριθήκαμε εθελοντικά, χωρίς να μας υποχρεώνει ο νόμος», αναφέρει η κα Γεροστεργίου. Τονίζει, βέβαια, με έμφαση ότι τα μέλη της Ένωσης δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά με τους δικηγόρους και οι παραπάνω περιπτώσεις πολιτών είναι ιδιαίτερες, καθώς δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν δικηγόρο. «Ο νόμος, επίσης, δίνει τη δυνατότητα σε πολίτες με πολύ χαμηλό εισόδημα, να ζητήσουν από τα Πρωτοδικεία την δωρεάν συνδρομή δικηγόρου για την υπεράσπισή τους, ενώ υπάρχει αντίστοιχη νομοθεσία και για τα παράβολα που χρειάζονται για να κοινοποιήσουν τα απαραίτητα έγγραφα προς τις τράπεζες», σημειώνει η κα Γεροστεργίου.
«Ο νόμος δεν έγινε για την διαγραφή των χρεών»
Η κα Γεροστεργίου διευκρινίζει και μάλιστα δίνοντας έμφαση, ότι ο σχετικός νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά δεν έγινε για να διαγραφεί το χρέος τους προς τις τράπεζες, αλλά για να γίνει ρύθμιση χρεών, με βάση τις οικονομικές δυνατότητες των πολιτών που ενδιαφέρονται να το πράξουν.
«Αν, τώρα, σε κάποιες περιπτώσεις, όπου είναι και οι περισσότερες, ο πολίτης αδυνατεί να καταβάλει το 100% των οφειλών του, τότε ο δικαστής κρίνει αντίστοιχα. Η κάθε περίπτωση, όμως, είναι και διαφορετική και να σας πω ότι στις τόσες πολλές υποθέσεις που είχαμε, δεν βρέθηκε ούτε μια που να μοιάζει με κάποια άλλη», τονίζει η πρόεδρος της ΕΝΚΚΑ Καβάλας.
Όσον αφορά στη βελτίωση του νόμου υπέρ των καταναλωτών, η κα Γεροστεργίου αναφέρει ότι υπάρχουν σχετικές διαβουλεύσεις και μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται η κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου στη βουλή, που θα αφορά όλες τις περιπτώσεις χρεωμένων νοικοκυριών και θα περιλαμβάνει ευνοϊκότερες διατάξεις προς αυτά.