Γνωριμία με τους Χορούς
Βασικές αρχές του Κλασσικού Μπαλέτου
Η ανάπτυξη της ρώσικης σχολής οφειλόταν κατά κύριο λόγο στην κυρία Vaganova, που δεν ήταν μόνο μεγάλη χορεύτρια, αλλά και η δασκάλα της Galina Ulanova και πολλών άλλων, καθώς και απαράμιλλη θεωρητικός. Η ικανότητά της να διαλέγει τα καλύτερα στοιχεία από τις διάφορες παραδόσεις του μπαλέτου (γαλλική, ιταλική και ρωσική) και να τα συνδυάζει σε μια δημιουργία μιας νέας σχολής χορού. Πίστευε ακράδαντα ότι η διδασκαλία θα έπρεπε να είναι μια εξάσκηση βάσει σχεδίου, που θα άλλαζε αδιάκοπα εξαιτίας των καινοτομιών στο χορό. Από τις μαθήτριες και τους μαθητές της ζητούσε να εκφράσουν τα συναισθήματα τους, να έχουν ακρίβεια στη μορφή, γεμάτη αποφασιστικότητα και ζωηρότητα ερμηνεία και την κατανόηση του συντονισμού των κινήσεων που έκαναν.
Η μέθοδος της Vaganova επηρέασε και την εξέλιξη του χορού των ανδρών. Οι χορευτές που ποτέ δε μελέτησαν απευθείας μ’ αυτήν, απέκτησαν τη ‘σιδερένια’ αυτοκυριαρχία που ήταν χαρακτηριστικό της Vaganova, την ικανότητα να στηρίζονται στο σώμα τους, να παίρνουν φόρα (ένα απόθεμα δύναμης) με τα χέρια τους για τις στροφές και τα πηδήματα.
Νέα χαρακτηριστικά στην αξιόλογη αυτή μέθοδο ήταν ο αυστηρός προγραμματισμός της διδασκαλίας, η σημαντική πολυπλοκότητα των ασκήσεων, που είχε για στόχο τη δημιουργία μιας δεξιοτεχνικής ερμηνείας, αλλά κυρίως η επιδίωξη να διδαχτεί στις χορεύτριες και τους χορευτές ένας συνειδητός τρόπος προσέγγισης στην κάθε κίνηση. Οι μαθήτριες της Vaganova όχι μόνο έλεγχαν απόλυτα ένα βήμα, αλλά και ήταν ικανές να εξηγήσουν πώς να το κάνει κάποιος σωστά και για ποιο σκοπό γινόταν. Η Vaganova έβλεπε στη σκληρή εκπαίδευση του κορμού του σώματος την πρώτιστη προϋπόθεση για την ελεύθερη, αλλά και ελεγχόμενη ταυτόχρονα κίνηση του σώματος στο χορό. Η Vaganova τονίζει συχνά το γεγονός ότι οι κινήσεις πρέπει ν’ αρχίζουν ‘από το σώμα’, αφού ο χορός ‘από το σώμα’ εξασφαλίζει στο βήμα σίγουρη στήριξη και καλλιτεχνικό χρωματισμό.
Το σύστημα της Vaganova είχε για στόχο να διδάξει στης μαθήτριες να χορεύουν με όλο τους το σώμα, να αποκτήσουν αρμονία στις κινήσεις, να διευρύνουν την γκάμα της εκφραστικότητάς τους.
Σύγχρονος Χορός
Οι διδασκαλίες σύγχρονου χορού στη σχολή μας είναι επηρεασμένες από τα συστήματα Jose Limon, Erick Hawkins καθώς και Release τεχνικές. Στο Release δεν υπάρχει συγκεκριμένο βηματολόγιο, έχει όμως θεμελιώδεις αρχές οι οποίες εφαρμόζονται τόσο σε δανεισμένα κινητικά μοτίβα από άλλα συστήματα όσο και την καθημερινή προσωπική κίνηση. Εστιάζει την προσοχή στην έλλειψη έντασης, χρησιμοποιώντας την αναπνοή.
Σκοπός είναι η ελάχιστη μυϊκή ένταση και η σωστή χρήση και διοχέτευση της ενέργειας. Ο σύγχρονος χορός δημιουργήθηκε γενικά για να απελευθερώσει κίνηση, έκφραση, δημιουργία και συναισθήματα.
Οι μαθητές της σχολής μπορούν να ενταχθούν στα μαθήματα σύγχρονου από το Class 5 κι έπειτα, μιας και προϋποθέτει ωριμότητα πνευματική αλλά και σωματικές και τεχνικές δυνατότητες.
Class 5: Οι μαθητές έρχονται πρώτη φορά σε επαφή με το σύγχρονο χορό, είδος πρωτόγνωρο για τους καθηγητές. Μαθαίνουν βασικές αρχές τεχνικής μέσω ασκήσεων του συστήματος Limon σε πάτωμα, σε όρθια θέση και από τη γωνία. Επίσης μαθαίνουν τη λειτουργία του σώματος τους μέσω δραστηριοτήτων αυτοσχεδιασμού. Δουλεύουμε την μαλακή ποιότητα της κίνησης και την εκφραστικότητα, δυναμώνοντας σταδιακά το σώμα. Επίσης έρχονται σε επαφή με ασκήσεις Αυτοσχεδιασμού και δημιουργικής κίνησης.
Class 6: έχοντας ήδη γνωρίσει το σύγχρονο χορό την προηγούμενη χρονιά, οι μαθητές τώρα μπαίνουν πιο συστηματικά στο είδος αυτό. Οι ασκήσεις σε πάτωμα, όρθια θέση και διαγώνια γίνονται πιο απαιτητικές, δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα και την τεχνική και παράλληλα στην ταχύτητα. Ο αυτοσχεδιασμός εδώ καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του μαθήματος και βοηθά στην έμπνευση και τη δημιουργία.
Ανωτέρα: στο επίπεδο αυτό οι μαθητές πλέον έρχονται σε επαφή με διάφορα στυλ και τεχνικές, διαφορετικής ποιότητας κινήσεις και ταχύτητας, δίνεται έμφαση σε ασκήσεις και συνδυασμούς που έχουν ως στόχο την βελτίωση της τεχνικής και της χορευτικότητας καθώς και την ανάπτυξη της φυσικής τους κατάστασης.
Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα μια άρτια απόδοση τεχνικά και εκφραστικά, στοιχεία που ωφελούν τους μαθητές σε όλα τα είδη χορού, και τους δίνουν τη δυνατότητα να ασχοληθούν πιο συστηματικά με αυτό. Σε αυτό το επίπεδο οι ασκήσεις αυτοσχεδιασμού παίρνουν ολοκληρωμένη μορφή και εντάσσονται στους χορευτικούς συνδυασμούς.
Hip–Hop
Το Hip – Hop είναι πιο νέα μορφή χορού, επίσης υπέρ – ενεργειακή και παράγεται από τον κεντρικό δρόμο που λέγεται Τζαζ. Και ο χορός αυτός κινεί όλα τα μέλη του σώματος σε διαφορετικές κατευθύνσεις και έχει το δικό του στυλ, όπως όλοι οι χοροί του κόσμου, έτσι και αυτός είναι το ίδιο εκφραστικός όπως παλιότερα και δεν παύει να αποτελεί μια κορυφαία στιγμή εξωτερίκευσης των αισθημάτων και της κοινωνικότητας του ατόμου. Είναι δυναμικός και ταιριάζει σε αγόρια και κορίτσια (και αντιθέτως). Θα πρέπει όμως να ξέρουμε ότι αν και τέχνη, αποτελεί ένα από τα πιο σκληρά αθλήματα. Και το Hip – Hop κάνει δυνατά σώματα, ανεβάζει την αντίληψη και η ορολογία του είναι παγκόσμια.